Kutya – számítógép interakció: Hogyan segíthetnek az idős kutyákon a számítógépes játékok?
Lisa Wallis, az ELTE Szenior Családi Kutya Program kutatója, az alábbi tudományos publikációból készült előadásáért a legjobb prezentáció díját kapta az Egyesült Királyságban, Milton Keynes-ben, 2017. novemberében megrendezett IV. Nemzetközi Animal-Computer Interaction Konferencián.
A kutya és a számítógép
Rengeteg olyan vicces (és néhány kevésbé vicces) felvételt találhatunk a YouTube-on arról, ahogyan kutyák iPad-et vagy laptopot „használnak”, vagyis inkább összekarmolják és-nyálazzák őket. A legtöbb gazda ezt látva kétszer is meggondolja, hogy odaadja-e ezeket kutyájának. Mindezek ellenére az ELTE Szenior Családi Kutya Programjának, valamint az bécsi Állatorvosi Egyetem Messerli Kutatóintézet kutatócsoportjának legújabb tanulmánya szerint a számítógépes játékok általi tanulás a kutyák számára is hamarosan valósággá válhat. A kutatók azt találták, hogy a rendszeres mentális stimuláció, melyet egy érintőképernyős tréning segítségével érnek el, segíthet az idős kutyák kognitív képességeinek szinten tartásában.
Tanulás egy életen át
A legtöbb kutyatartó tisztában van a fiatalkori képzés és szocializáció fontosságával, azzal, hogy mindez, hogyan alakíthatja kutyájuk jövőbeni viselkedését, illetve hogy milyen hatással van a kutya és a gazda közötti kapcsolatra.
A gazdák új kiskutyájukkal lelkesen lépnek be a kutyaiskolák világába, és vesznek részt rendszeres foglalkozásokon, tanfolyamokon azért, hogy négylábú barátjuk megtanulja mit jelent „jó” kutyának lenni. Majd megannyi kemény munka árán, a tanfolyam végén a kutyák gazdájukkal sikeres vizsgát tesznek. Ez a vizsga tanúskodik arról, hogy a kutya jó úton halad az emberi társadalomba történő beilleszkedés felé. Sajnos sokszor az oklevél kézhezvétele után be is fejeződik a képzés, pedig az, hogy egy kutya már nem fiatal, nem jelenti azt, hogy nincs szüksége a tanulásra. Újabb kutatások bizonyítják, hogy a kutyák tanulási képessége egész életük során megmarad csakúgy, mint az emberek esetében. Azonban a legtöbb esetben a gazdák nem tudják felmérni kutyájuk mentális teljesítőképességét és nem ismerik fel, hogy a kutyaelmének is folyamatos tréningre van szüksége. Ezért sok négylábú társ válik idős korára „kanapékutyává”, amikor is nincs jobb dolguk, mint átaludni az egész napot. De hát idősek, nem igaz? Akkor miért nem érdemlik meg, hogy békében és csendben pihenhessenek?
Az ELTE Szenior Családi Kutya Programjának legutóbbi vizsgálata egy aggasztó irányzatra hívja fel a figyelmet. Mégpedig arra, hogy az idős kutyák képezhetősége és utasításokra adott reakciója a kor előrehaladtával csökken. Habár az még nem tisztázott, hogy ezt a reakciócsökkenést a memória romlása vagy a tréning hiánya okozza-e, az viszont egyre tisztábban kiolvasható mind az emberek, mind a kutyák öregedésével foglalkozó szakirodalomból, az az életen át tartó tanulás fontossága a kognitív funkciók, vagy más néven megismerő funkciók (figyelem, megfigyelőképesség; érzékelés-észlelés; emlékezet; gondolkodási funkciók) megtartása érdekében.
Miért kell az idős kutyáknak új trükköket tanulniuk?
Az a tény, hogy az idős kutyák is képesek új dolgokat tanulni, nem újdonság a gazdáknak, ennek ellenére ritkán merül fel bennük az igény idős kutyájuk képzésére, tanítására. Öreg korára a legtöbb kutya megtanult beilleszkedni az emberi társadalomba és tökéletesen alkalmazkodtak gazdáik életéhez, napi rutinjához. Miért kellene ezen kívül még bármit is tanulniuk?
Ahogy mi, emberek idősödünk, hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy milyen jó érzéssel tölt el bennünket, ha valami teljesen újat tanulhatunk. Amikor egy hirtelen és izgalmas felfedezést teszünk, egy kellemes, örömteli érzést tapasztalunk. Gyerekkorunk és mindennapi életünk tele van ilyen pillanatokkal, apró kis felfedezésekkel. A nagyobb kihívást jelentő problémák sikeres megoldása pedig még boldogabbá tesz minket. Állatokkal végzett vizsgálatokból tudhatjuk, hogy az emberekhez hasonlóan az állatok is jobban szeretnek a jutalomért megdolgozni, minthogy ingyen megkapják azt. Motiválja őket, hogy bizonyos cselekvéseikért jutalmat kapnak. Élettani vizsgálatok igazolják, hogy az állatok élvezik azokat a helyzeteket, amelyekben lehetőséget kapnak egy-egy probléma megoldására. Amikor ezek a pozitív érzelmi tapasztalatok tartósan fennállnak vagy ismétlődnek, „jóléti állapot” következik be, melyet „boldogságnak” is nevezhetünk. Amennyiben ez hosszú távon gyakran ismétlődik, az állat egészségi állapota, ezzel együtt pedig az életminősége is javul.
A rossz hír, hogy az életkor előrehaladtával mind az emberek, mind az állatok esetében a dopaminerg neuronok pusztulása során csökken az emlékezőképesség, valamint a motiváció, mindez pedig határt szab a tanulás lehetőségének. Nincs azonban ok a csüggedésre, mert kutatók azt találták, hogy azok a kezelések, melyek ötvözik a kognitív tréninget a megerősítésen alapuló tanulással, segítenek a memória és a tanulási képességek fejlesztésében. A foglalkozások növelik a motivációt, valamint a hajlandóságot az ismeretlen környezet felfedezésére.
Hogyan is néz ez ki idős kutyák esetében? Amennyiben lehetőséget kínálunk kutyánknak gondolkodtató, problémamegoldó feladatok gyakorlására és ebben hatékonyan alkalmazzuk az étellel történő jutalmazást, az idős kutyák mentális állapota javul, emellett fokozott tanulási vágyat és hajlandóságot, megnövekedett izgalmat és aktivitást mutatnak.
Mit jelent a kognitív tréning?
Az egyik technológia, melyet a humán diagnosztikában és gyógyászatban már alkalmaznak és, amely családi kutyák esetében is ígéretesnek tűnik, az az érintőképernyők és iPad-ek bevonásával vezetett kognitív képességeket fejlesztő játékok. Az érintőképernyő, mint képzési eszköz egy teljesen újszerű motivációs élményt nyújt. Ereje sokféle felhasználhatóságában, megbízhatóságában és kontrollálhatóságában rejlik. Amennyiben a kutya egyszer megtanulta az érintőképernyő használatát, a kognitív tréningek lehetősége határtalan, mivel a különböző, a képernyőn feltűnő ingerek (clipart-ok, fényképek, videók), akusztikus visszacsatolások (hang alapú visszajelzések), a jutalom típusa, az éppen vizsgálni kívánt tanulási képesség mind-mind szabadon változtatható.
Néhány kiképzőtől eltekintve, akik lelkes gazdáknak tartanak kutyák iPad képzésével kapcsolatos szemináriumokat, az érintőképernyőt eddig csak laboratóriumi körülmények között, családi kutyák viselkedésének vizsgálatára használták. Azonban megoldható lenne, hogy ez az értékes eszköz állatorvosi rendelőkben, menhelyeken, kutyaiskolákban, kutyapanziókban, vagy akár otthonunkban is elérhetővé váljon. Heti egyszeri 30 perces tréning elegendő ahhoz, hogy a kutyát olyan pozitív tapasztalatok érjék, melyek hosszútávon növelik a kutya tanulás közbeni motivációját és lelkesedését. „Kezünkben van a lehetőség, hogy az olyan fejlett technikák segítségével, mint az érintőképernyő, élményt, örömöt csempésszünk a tanulásba és ezzel kutyáink életébe. Számos családi kutya képzésében vettem részt, így lehetőségem nyílt első kézből megtapasztalni ennek az eszköznek az előnyeit.” – mondja Lisa Wallis, a cikk első szerzője.
A jövő kutyajátéka
Mialatt a kutatók még mindig vizsgálják az érintőképernyő használatának hosszútávú hatását, bizakodnak abban, hogy a szoftverfejlesztő cégek és az állat-gép interakcióval, valamint a kognitív tudományokkal foglalkozó kutatók együttműködése hamarosan olyan fejlődést eredményez, mely lehetővé teszi, hogy az érintőképernyős technológia a nagyközönség számára is elérhetővé váljon.
Az kétségtelen, hogy semmi sem tudja pótolni kutyánkkal a természetben együtt töltött minőségi időt, de amikor egy hideg, esős, szeles napon idős, ízületi problémákkal küzdő kutyánkat alig tudjuk rávenni, hogy kimozduljon a lakásból, az érintőképernyő megoldást kínál a szórakozásra és arra, hogy mentálisan lefoglaljuk társunkat. Segíthet kielégíteni a kutya tanulási szükségleteit, és tanulás közben kellemes, pozitív tapasztalatok érik.
Az emberek életében egyre nagyobb szerepet játszanak a technológia különböző vívmányai, egyre inkább függ tőlük boldogságunk is. Miért ne tehetnénk hát boldogabbá ezek segítségével négylábú barátunkat is?
Eredeti közlemény: Wallis, L; Range, F; Kubinyi, E; Chapagain, D; Serra, J; Huber, L (2017): Utilising dog-computer interactions to provide mental stimulation in dogs especially during ageing. 1-12.-Fourth International Conference on Animal-Computer Interaction; NOV 21-23, 2017; Milton Keynes, United Kingdom. (ISBN: 978-145035364-9) DOI: 10.1145/3152130.3152146